شؤم أم فشل.. السيسي تنبأ بكارثة قطاري الإسكندرية

تداول نشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي فيديو كلمة لقائد الانقلاب عبد الفتاح السيسي يتحدث فيها عن أزمة السكة الحديد في مصر ، مؤكدًا أنها تحتاج للكثير من المال ، مشيرًا إلى أن عدم دفع قيمة إصلاح القطارات وتطويرها سوف يؤدي إلى مزيد من الحوادث، وهو ما احتار فيه النشطاء، هل هو مؤشر فشل أم نذير شؤم، خاصة وأن نظامه لم يتمكن من تلافي وقوع كارثة بمثل هذا الحجم.

وقال “السيسي” في الفيديو المتداول: “المفروض دايمًا أقول تشغيلي بيكلفني كذا ومواردي كذا.. كلامي دايمًا هتلاقوه مش مريح بس هي دي الحقيقة ودي اللي خلتنا دايمًا مستوانا كدة إن الحقايق مبنواجهاش كما ينبغي تقولي أنا هصرف 10 مليار عشان أكهرب وأعمل ميكنة .. العشرة مليار دول لو أنا حطيتهم في البنك بفايدة 10% هاخد مليار ولو بالوضع الموجود دلوقت بسعر الفايدة يبقى 2 مليار جنيه “.

وأضاف: “لما مرفق محتاج أكتر من 100 مليار جنيه لرفع كفاءته في الصعيد و وجه بحري والجرارات وغيره .. طب الكلام دة احنا هنسدده منين؟ .. هندفع قرض من كوريا وقرض من فرنسا ومن هنا ومن هنا؟ .. الدولة متقدرش تدفع .. ودي كانت مشكلتنا كلنا إن كل واحد فينا مبيقولش .. الحاجة دي بتتكلف كام وهنجيبها منين؟ ونسيب الناس تتفرج علينا ولما أقوله أنا هزود عليك التذكرة جنيه يقولك أنا غلبان ومش قادر .. صحيح .. وأنا كمان غلبان مش قادر أعملك سكة حديد آمنة ونبني بلدنا ونطلع قدام ولا هنقعد خايفين من بعض؟ .. ماحنا ممكن نسيب الكلام دة كله وكل شوية تحصل حادثة والناس تموت والخدمة تبقى مش مظبوطة .. انتوا عايزين انهي واحدة فيهم؟

 

اضف رد

x

‎قد يُعجبك أيضاً

“فيديوجراف “عزيزى المواطن.. أنت فى دولة الـ”ن.هـ.ب”

واصل عسكر مصر مجرمو الانقلاب نهب أموال المصريين بادعاءات ملتوية وكاذبة كان آخرها التحفظ ونهب ...