#قاطع_التصويت” و”#مش_نازلين” يواصل تصدُّره لـ”تويتر” رفضًا للمسرحية

تواصل هاشتاج #مش_نازلين صدارة التغريدات مساء اليوم استكمالا لفورة في التحذير من النزول الذي يمنح السيسي الفرصة لأخذ اللقطة لإيهام المغفلين أن عددا شارك في فرض مشروعية لا يمتلكها من الجمهور.

كما سار هاشتاج #قاطع_التصويت على نفس المستوى في رفض النزول يوم استفتاء السيسي الذي يمد له بقاءه، وطالب أيضا بمقاطعة استفتاء العسكر على الترقيعات الدستورية.

وضمن الهاشتاج كتب الإعلامي إسلام عقل عدة تغريدات عن أسباب الرفض ضمن هاشتاج #قاطع_التصويت وقال “لما يبقى لصوتك قيمة شارك لرفض #التعديلات_الدستورية.. المشاركة استكمال لتمثيلية التصويت.. مصر غير تشيلي و غير تركيا.. مفيش عملية انتخابات ولا تصويت حقيقية.. مصر بتتزور في ظل حكم العسكر.. #قاطع_التصويت”.

وأضاف في تغريدة تالية “مبررات الداعين للتصويت بلا على #التعديلات_الدستورية تتلخص في فكرة أن يشعر النظام أنه بصدد معركة شرسة في التصويت ضد رغبته بتمرير التعديلات!!.. طب يا عم الشرس هفترض معاك قدرتك على الحشد ل”لا” تعتقد إن العساكر هيحسسوك بدا!! يعني فيه نتيجة بجد هتعلن !!..#قاطع_التصويت وبلاش مسخرة”.

إسلام عقل | Islam Akel@islamakel

تجربة تركيا مختلفة تماماً و لا يمكن قياسها على مصر
تركيا برغم كل الانقلابات اللي حصلت عندها نظام الانتخابات شفاف و نزيه
لما يبقى عندك صندوق زي تركيا عليه قاضي زي اللي في تركيا و عندك لجنة انتخابات زي تركيا و جهاز أمني حيادي زي تركيا
نبقى نشارك و نصوت #قاطع_التصويتabdelmoneim Mahmoud عبدالمنعم محمود@moneimpressكتير من الإخوان اللي عايشين حاليا في تركيا ومبسوطين بتجربتها وبيدعو للمقاطعة لعدم شرعنة النظام، أربكان لما الجيش انقلب عليه دعا أنصاره لتأسيس حزب جديد وخوض الانتخابات مجددا ومقعدش يبكي على ” الشرعية” السياسة تجارب .. جربوا لعبة تانية بدل اللاشئ #انزل_قول_لأ5012:30 AM – Apr 18, 2019Twitter Ads info and privacySee إسلام عقل | Islam Akel’s other Tweets

وأيد السياسي المستقل أسامة رشدي المقيم بلندن، الهاشتاج وكتب في ظله “المصري حتى لوكان بسيطا يتمتع بذكاء فطري.. عندما كانوا يدركون انهم امام عملية سياسية حقيقية كانوا يصطفون بالساعات في طوابير الانتخابات الحرة
لم يكونوا في حاجة لمن يرهبهم ويخوفهم بلقمة عيشهم ان لم ينزلوا..ومهمافعل السفاح وعصابته هم يعلمون جيدا انه
#باطل.. #قاطع_التصويت”.

Embedded video

صفي الدين@safieldiyn

“اللي شايل مادة أو اتنين هيتخرج“!! مفاجآت بنكهة “الرشوة” خلال حفل غنائي شهد دعوات للمشاركة في الاستفتاء..#مش_نازلين17:36 PM – Apr 18, 201919 people are talking about thisTwitter Ads info and privacy

#مش_نازلين

وضمن هذا الهاشتاج قالت “استشهاد”: “اوعى يضحكوا عليك ويقولولك.. انزل قول لا للتعديلات الكستورية المزعومة..لان م الاخر صوتك مصيره معروف..همه عايزين صورتك ومشاركتك.. عشان تديهم شرعية.. ولا يهمهم صوتك على الإطلاق ..” ملمحة إلى الفيديو السالف.

وأضافت “شهد” “مش نازلين علشان اللي هيشارك هيتحول من مقاوم للنظام ورافض له لمعارض يسهل احتواؤه واغراؤه بمكاسب انتخابية”.

وبعض المغردين غير صورة “البروفايل” بتصميم لـ”مش نازلين” ومنهم “صفي الدين” الذي كتب عدة تغريدات توضيحية لأسباب عدم نزوله “عشان نكبر موجة الغضب.. وترتفع اسهم الثورة .. ونقدر ناخد حقنا من انقلابه قريب”.

وكتب “عشان مش بنخاف ترهيبه هو وعصابته … وعشان يعرف الناس اننا اغلبية كاسحة معارضة لنظامه”.

وأضاف “عشان الاعلام يشوف لجان فاضية ويصور صناديق خاوية” و”عشان البلد اللي فقرت في عهده والشباب اللي اتقتلت في زمنه”.

ومن أقواله “#مش_نازلين ..عشان اصواتنا اللي انقلب عليها .. وشرعيتنا اللي سلبها.. مش رايحين”.

x

‎قد يُعجبك أيضاً

في الذكرى التاسعة للثورة.. مواقع التواصل تغرد «ثورة الغضب 25»

في الخامس والعشرين من يناير كل عام، يحيي المصريون ذكرى ثورتهم الخالدة التي أطاحت برأس ...